در برنامه سÙید ویژه نقد معماری معاصر ایران عنوان شد
مردی با کت رسمی و پیژامه ای راه راه!
سÙید بیست Ùˆ پنجم دی ماه Ú©Ù‡ اختصاص داشت به Ø¨ØØ« مهم Ùˆ جذاب نقد در معماری معاصر؛ در ØµØØ¨Øª های دکتر امیر Ù…ØÙ…دخانی با مهمان برنامه دکتر ÙˆØÛŒØ¯ قبادیان به Ø¨ØØ« گذاشته شد. دکتر قبادیان Ú©Ù‡ دکترای معماری، استاد دانشگاه Ùˆ مشاور ارشد کارگروه معماری پایدار است، در آغاز سخنانش ضمن اشاره به این Ú©Ù‡ معماری ایران سابقه نقد ندارد Ùˆ این واژه از ÙØ±Ù†Ú¯ به دنیای معماری- Ùˆ هنر ما پا گذاشته؛ Ùˆ در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± سیستم اموزشی معماری در ایران مبتنی بر نقد است، Ú¯ÙØª: مشکل بزرگ نقد در معماری ما این است Ú©Ù‡ Ø§ÙØ±Ø§Ø· Ùˆ ØªÙØ±ÛŒØ· در این عرصه زیاد است؛ Ùˆ منتقدین یا معماری را به طبقه Ù‡ÙØªÙ… آسمان Ù…ÛŒ برند Ùˆ یا معمار دیگری را در طبقه Ù‡ÙØªÙ… جهنم جای Ù…ÛŒ دهند؛ Ùˆ این آسیب بزرگ نقد در معماری ایران است...
دکتر قبادیان Ú©Ù‡ ØªØ§Ù„ÛŒÙØ§Øª زیادی در ارتباط با معماری به دو زبان ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ Ùˆ انگلیسی از ایشان به چاپ رسیده، در ادامه ضمن اشاره به این Ú©Ù‡ معماری معاصر ایران ØØªÛŒ بین خود معماران ایران مغÙول مانده؛ Ùˆ این Ø¨ØØ« ØØªÛŒ در ØØ¯ دو ÙˆØ§ØØ¯ درسی هم در دوره های لیسانس Ùˆ Ùوق لیسانس Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ù…ÛŒ شود Ú¯ÙØª: اکثر معماران جوان ایران Ú©Ù‡ جوایز معماری را Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ اند، توجهی به تاریخ Ùˆ گذشته معماری ایران نداشته Ùˆ با آثاری متاثر از معماری غرب به این عناوین دست ÛŒØ§ÙØªÙ‡ اند- Ú©Ù‡ به Ú¯ÙØªÙ‡ دکتر Ù…ØÙ…دخانی این موضوع تاس٠برانگیز است. دکتر قبادیان آوانگاردیسم Ùˆ نوگرایی را دلیل اصلی این جریان عنوان کرد...
دکتر ÙˆØÛŒØ¯ قبادیان با بیان این Ú©Ù‡ اول بار آرتور پوپ بود Ú©Ù‡ معماری ایران را از ابتدا تا دوره قاجار ثبت Ùˆ بررسی کرد؛ Ùˆ سپس آندره گودار Ùˆ مرØÙˆÙ… استاد پیرنیا نیز در آثارشان از ابتدای نوسنگی تا دوره قاجار را ثبت Ùˆ نقد کردند، اشاره Ù…ÛŒ کند به این Ú©Ù‡ از دوره قاجار به بعد به جز کتاب دکتر رجبی Ú©Ù‡ با عنوان معماری پهلوی نوشته شد، ما اثری نداشتیم Ú©Ù‡ به معماری روز پرداخته باشد. دکتر قبادیان ضمن معرÙÛŒ کتاب هایی چون سبک شناسی Ùˆ مبانی نظری در معماری معاصر ایران Ú©Ù‡ به قلم خودش منتشر شده، معماری معاصر ایران نوشته مهندس امیر بانی مسعود Ùˆ معماری نوشته اسکندر مختاری این آثار را تلاش های سال های اخیر در راستای تقسیم بندی Ùˆ نقد آثار معماری معاصر ایران عنوان نمود؛ Ùˆ شناخت معماری معاصر را یکی از مهم ترین راه هایی Ú©Ù‡ به رشد این معماری ختم Ù…ÛŒ شود نامید.
دکتر ÙˆØÛŒØ¯ قبادیان در ادامه برنامه در Ø¨ØØ« انواع Ùˆ رویکردهای معماری ایران ضمن اشاره به این Ú©Ù‡ معماری ایران از دوران قاجار به این سو ÙØ±Ù†Ú¯ÛŒ Ù…ÛŒ شود، اولین ساختمان مدرن معماری ایران را مدرسه دارالÙنون نامید- Ú©Ù‡ بعد از آن توجه به معماری ÙØ±Ù†Ú¯ÛŒ گام به گام در معماری ایران رو به Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ گذاشت؛ Ú¯ÙØª: بعد از انقلاب توجه به تاریخ Ùˆ هویت ایرانی در معماری رونق Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ نوعی معماری رواج ÛŒØ§ÙØª Ú©Ù‡ Ø´Ú©Ù„ آثار سنتی را Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ با شیوه های مدرن ساخته Ù…ÛŒ شوند؛ Ú©Ù‡ به این آثار معماری سنت گرا Ù…ÛŒ گوییم. یک معماری پست مدرن نیز هست Ú©Ù‡ به سنن، ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ØŒ تاریخ Ùˆ هویت گذشته توجه Ù…ÛŒ کند. ÙˆÛŒ نوع دیگر معماری ایران در سال های اخیر را نوعی معماری متاثر از غرب نامید Ùˆ معماری مدرن، های تک، سبز، Ùولدینگ Ùˆ... را در راستای این نوع خواند.
مهمان برنامه در ادامه شهرهای امروز را شهرهایی با تک بناهای زیبا خواند Ú©Ù‡ در کنار هم کمترین زیبایی را انتقال نمی دهند. ÙˆÛŒ بدنه های شهری اکثر شهرهای ایران را ناهماهنگ Ùˆ Ø¢Ø´ÙØªÙ‡ خوانده Ùˆ به ÙØ±Ø¯ÛŒ شبیه کرد Ú©Ù‡ با کت رسمی Ùˆ گران قیمتش پیژامه به پا کرده است. دکتر قبادیان با نگاه به معماری گذشته شهرهای ایران، آن ها را در عین Ùقدان تک بناهای زیبا شهرهایی با بدنه های زیبا Ùˆ هماهنگ Ùˆ ØØªÛŒ هارمونیک خوانده Ùˆ ضمن اشاره به شهرهایی چون ابیانه Ùˆ ماسوله زیبایی آن ها را به دلیل این هماهنگی عنوان کرد. این استاد دانشگاه ساماندهی بدنه شهری خیابان هایی چون ناصرخسرو را قدمی میمون در راستای ایجاد هماهنگی در بدنه های شهری نامید...
دکتر قبادیان در بخش بعدی برنامه به زیبایی، اقلیم، Ù…ØµØ§Ù„ØØŒ هماهنگی با Ø¨Ø§ÙØªØŒ دوام Ùˆ پایداری Ùˆ نقش ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ معماری به عنوان مبانی نقد معماری امروز اشاره Ùˆ معماری را از Ø§ÙØªØ®Ø§Ø±Ø§Øª ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ کشور عنوان کرده Ú©Ù‡ همواره در طول تاریخ ØªØØ³ÛŒÙ† همگان را برانگیخته، اما Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ امروز توجهی از کسی جلب نمی کند. ÙˆÛŒ Ø§ÙØ²ÙˆØ¯ Ú©Ù‡ جریان نقد باید به جهتی باشد Ú©Ù‡ معماری امروزمان با اتکا به ان ارتقا یابد. این نویسنده کتب معماری کمبود معمار مول٠را از مهم ترین کمبودهای معماری معاصر ایران دانسته Ùˆ دلیل توجه ÙØ²Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡ معماران به معماری غرب را این نکته دانست Ú©Ù‡ معماران جوان معمار مول٠خود را در غرب جسته Ùˆ Ù…ÛŒ یابند.
دکتر ÙˆØÛŒØ¯ قبادیان هم چنین ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯: شهرهای ما با آثار معماری سنتی شان شناخته Ù…ÛŒ شوند Ùˆ اثر معماری معاصر Ùˆ مدرنی Ú©Ù‡ بدل به شناسه شهرها شده باشند Ú©Ù… Ù…ÛŒ بینیم. پل سی Ùˆ سه پل در اصÙهان؛ مقبره ØØ§Ùظ در شیراز یا ØØªÛŒ مرقد امام رضا(ع) در مشهد از جمله معماری سنتی هستند Ú©Ù‡ شناخته شده اند. اما در زمینه آثار مدرن کمتر Ù…ÛŒ توان به چند سازه مدرن چون پل طبیعت، برج آزادی Ùˆ برج میلاد برخورد Ú©Ù‡ چنین شناخته شده باشند...
دکتر قبادیان ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯Ø³Ø±Ø§ÛŒ دزÙول در زمینه معماری هویت گرا Ùˆ پل طبیعت در زمینه معماری مدرن را به عنوان الگوهای موجود در معماری معاصر ایران معرÙÛŒ کرد...